dijous, 18 de gener del 2007

L'ESCOLA (Ciego de Àvila-Sancti Spiritus)
















Com cada dia ens em llevat ben d’hora, però en aquesta ocasió ens trobem que no podem marxar perque l’amo de la casa no és tant matiner com nosaltres, i no apareix. El Carlos li va pagar l’allotjament per abançat, però també li va donar tota la roba bruta que duia, i esperava que la hi portés aquest matí, així que finalment marxarem una hora més tard del que haviem previst.
El Carlos m’explica que és el primer dia que renta roba en tot el viatge. La veritat és que comparat amb mi porta moltissim equipatge, porta tres alforges que com a mínim dupliquen el pes de les meves. Apart, el Carlos porta una camara de video, amb tots els seus accessoris. Al poble del Carlos es celebra un festival d’esports d’aventura en el que té previst presentar un documental sobre el seu viatge, en el qual ja m’ha dedicat un petit paper.
A pesar del pes que porta, el Carlos és un ciclista aficionat de tota la vida i em marca un bon ritme. En una ocasió s’enganxa darrere el rebuf d’un tractor i el perdo rapidament de vista. Tot i el perill que té, si tens un vehicle davant que et talli l’aire, vas molt més ràpid.
Després d’uns kilometres en solitari, m’esperava comodament instal·lat davant d’una escola. La escolarització és un de les grans banderes de la revolució i això es nota amb el gran nombre de escoles que es veuen circulant per la carretera. Sovint veus nens caminant sols per la carretera, sempre amb el mateix uniforme “sin diferencias de raza, de sexo, ni de dinero” com ens diu una professora. Varis matins he observat com les escoles alcen la bandera mentre els nens es cuadren i canten en formació.
Tot seguit em parat a una de les estacions de servei que hi ha per aquesta zona. Mentre feiem un mos, un simpàtic colibrí ens ha distret durant una estona. Un cop a Sancti Spiritus ens allotjem en ple centre. Crec que mai havia vist un pis amb els sostres tant alts. Sancti Spritus és una agradable ciutat d’edificis colonials, tot i que turisticament queda eclipsada per la proximitat de Trinidad.